Ta företaget till mässa

En mässa kan vara väldigt positivt för företaget, men det gäller att man kommer dit förberedd och planerat för allt som kan hända.

Det första tipset man bör ta till sig är att endast ställa ut på mässor man själv tidigare besökt. Helst ska man ha gjort det så tidigt som året innan för att verkligen få bra erfarenheter. Tänk sedan på hur de upplevelser man haft där informerar en om hur man själv skulle hantera en plats där.

Försök också få en sådan bra plats som möjligt. Hamna inte längst ute i hörnen på golvet utan så nära mitten det bara går. Hellre närmare ingången än bort från den också.

Se till att skaffa fram fin marknadsföringsmaterial som kan delas ut på mässan. Detta kan vara lite vad som helst egentligen, det behöver inte nödvändigtvis vara relevant för vad företaget faktiskt sysslar med. Ett bra tips är att bjuda på något ätbart.

Motstå driften att göra en extravagant monter för företaget. Det finns många företag att besöka på mässan och ser man till att presentera sig själv, sin produkt och/eller tjänst så effektivt som möjligt kommer man troligtvis att se fler besökare och en större andel av dessa kommer att kunna minnas en.

Tiden på mässan är ofta viktigt för alla inblandade. Tänk därför på att både göra det möjligt för aktiv och passiv kontakt med besökare. Ett bra sätt att närma sig något är att få dem att börja prata om sig själv och vad de är ute efter. Prova ställ öppna frågor som får dem att tala om vad som är relevant för dem. Det gäller dock att finslipa sitt småprat redan innan mässan för bästa möjliga resultat. För den passiva kontakten bör man alltid ha en plats för besökare att lämna visitkort så man kan kontakta dem senare.

När mässan väl är över är det dags att ta kontakt med alla som lämnade sina uppgifter. Ju snabbare man är desto troligare är det att de fortfarande minns en och att ens konkurrenter inte hunnit dit före!

Comments are closed.