Att skapa sin logotyp

Varje företag behöver en logotyp för att stärka sitt varumärke. Detta är ett smart sätt att koppla samman ens företag med det man håller på med eller de produkter man skapar. Men att skapa en logotyp är inte alltid så enkelt som man först tror och det finns många små trick som man bör vara medveten om.

Det första man bör undvika när man skapar sin logotyp är att inte förlita sig på trender. Nu är det inte alltid så enkelt att identifiera vad exakt som är en trend, men målet med logotypen måste vara att den ska vara tidlös och fungera lika bra idag som om tio år. Det är inget fel med att göra förändringar i logotypen i framtiden om den börja se föråldrad ut, men för att lyckas med detta behövs ofta ett starkt varumärke som så många som möjligt känner igen.

Nästa sak man bör vara försiktig med är att inkludera stockfoton eller stockdesigns i sin logotyp. Man vet ju aldrig var dessa kan användas annars och vilka kopplingar det i slutändan kan skapa till ens företag. En logotyp ska alltid vara unikt designad och använda så få färdiga element som möjligt, helst inga alls.

Se också till att designa den i vektorgrafik så att logotypen går att skala upp och ned utan att kvaliteten påverkas. Det är också bra att titta på hur liten den kan göras innan den inte går att känna igen längre. En ytterligare nivå av designen kan sägas vara att den går lika bra att känna igen i gråskala som i färg.

Driver man affärer med utländska företag kan det också vara värt att utforska hur logotypen uppfattas utanför Sverige. Det kan ibland finnas stora kulturella skillnader som påverkar även grundläggande koncept som hur former och färger uppfattas och värderas.

Slutligen bör man ta sitt koncept till en professionell skyltmakare som kan fixa kvalitetsexemplar man kan sätta upp utanför och inne på kontoret.